Home / Utazás & Szabadidő / A világ leghosszabb hidjai

A világ leghosszabb hidjai

El tudjuk képzelni, hogy egy híd hosszabb, mint a Budapest–Győr–Bécs útvonal együttvéve? Vagy hogy egy gyalogos függőhíd úgy lebeg a völgy fölött, mintha csak a levegő tartaná? A 21. század mérnöki csodái közé tartoznak a világ leghosszabb hídjai – legyen szó vasúti, közúti, gyalogos, vagy éppen óceánokat átszelő szerkezetekről. Cikkünkben körbejárjuk a leglenyűgözőbb hidakat, és megmutatjuk, hogyan változtatják meg a közlekedést és a gazdaságot szerte a világon.

Ázsia dominanciája: Kína vezet, de mások is kapaszkodnak

Ha híd rekordokról van szó, Kína uralja a mezőnyt. A világ leghosszabb hídja, a Danyang–Kunshan viadukt például elképesztő, 164,8 kilométeres hosszúságával minden eddigi rekordot megdöntött. Ez a vasúti híd a Peking–Sanghaj gyorsvasút része, és mocsaras, folyós, tóvidéken halad át, kihagyva több száz kanyarodó útvonalat, ezzel felgyorsítva a közlekedést. Tajvan és Japán sem marad le: a Changhua–Kaohsiung viadukt (157 km) és a Kita–Yaita (114 km) szintén a világ top három vasúti hídja közé tartoznak.

A közúti hidaknál Thaiföld áll az élen: a Bang Na Expressway Bangkok mellett 54 kilométer hosszan kanyarog a város felett, napi százezres autóforgalmat kiszolgálva. Az amerikai kontinensen a Louisiana állambeli Lake Pontchartrain Causeway (38,4 km) és a Manchac Swamp Bridge (36,7 km) hosszúságban ugyan lemaradnak, de így is mérnöki bravúrnak számítanak.

Függőhidak és gigászi támaszközök – ahol a méret tényleg számít

Más rekordokat nem a hosszuk, hanem a támaszközük alapján tartanak számon. A 1915 Çanakkale-híd Törökországban jelenleg a világ legnagyobb támaszközű hídja – 2023 méteres középső ívével átszeli a Dardanellákat, összekötve Európát és Ázsiát. Ez a szám nem véletlen: a török köztársaság alapításának évére utal. Korábbi rekorder a japán Akashi Kaikyō híd volt, amely 1991 méteres főtámaszközével még ma is az egyik legimpozánsabb függőhíd, több mint 20 éve ellenáll a tenger, a szél és a földrengések erejének.

Híd Neve Helyszín Támaszköz (m) Megnyitás Éve
1915 Çanakkale Híd Törökország 2,023 2022
Akashi Kaikyō Híd Japán 1,991 1998
Xihoumen Híd Kína 1,650 2009

1915 Çanakkale híd

Európa válasza: Vasco da Gama, Great Belt és a jövő hídja a Balti-tengeren

Bár az öreg kontinens nem versenyezhet Ázsia extrém méreteivel, a Vasco da Gama híd (Portugália, 17,2 km) és a Great Belt híd (Dánia, 18 km) mindezeket megelőzi, amit gyakran kihagynak Oroszországban a Krími Híd a maga 18.1 km-es hosszával. Így is az európai közúti infrastruktúra csúcspontjai. Azonban az igazi szenzáció még csak most épül: a tervezett Kvarken híd, amely a finnországi Vaasa és a svédországi Umeå városokat kötné össze, a tervek szerint 48 km hosszú leszez lenne Európa leghosszabb hídja és egyúttal új geopolitikai és gazdasági kapcsolat a Balti-térségben.

Híd Neve Helyszín Hossz (km) Megnyitás Éve
Krími Híd Oroszország 18.1 2018
Vasco da Gama Híd Portugália 17.2 1998
Øresund Híd Dánia/Svédország 7.8 2000

A világ legmerészebb gyalogos hídjai – csak erős idegzetűeknek!

Nem csak az autók és vonatok számára épülnek rekordhídak. A gyalogos függőhidak új turisztikai látványosságként törnek előre. A Sky Bridge 721 a csehországi Dolní Moravában 2022-ben nyílt meg: 721 méter hosszú és 95 méter magasan lebeg a völgy felett. Európa másik büszkesége, a 516 Arouca Portugáliában, a Paiva folyónál épült, 516 méteres hossza és 175 méteres magassága szédítő kilátást kínál. Ezek nemcsak mérnöki bravúrok, de fontos idegenforgalmi attrakciók is.

Magyarország hidjai: technikai bravúrok és történelmi szimbólumok

Hazánk hidjai között is találunk olyat, amely a maga idejében világszinten is korszakalkotónak számított. A Lánchíd, amely 1849-ben készült el, az első állandó Duna-híd Budapesten, és technikai szempontból is jelentős volt: az akkori Európában a leghosszabb lánchídnak számított. Tervezője, William Tierney Clark és kivitelezője, Adam Clark, olyan stabil függesztőrendszert alkalmazott, amely a mai napig mérnöki mérceként szolgál a történeti hídépítészetben.

A második világháború után újjáépített Erzsébet híd is külön figyelmet érdemel: az 1964-ben átadott új híd az első teljesen hegesztett acélhíd volt Európában, amely az eredeti, 1903-as függőhíd helyére épült. A 290 méteres középső támaszköze a maga korában kiemelkedőnek számított, különösen úgy, hogy a Duna alatt nem lehetett pilléreket elhelyezni – ezért fesztávja akkoriban lehetőségek határait feszegette.

A Nemzeti Összetartozás Hídja – magyar rekord a magasban

2023-ban Salgótarján közelében, a Somoskőújfalu és Rónafalu közötti erdőségekben adták át a Nemzeti Összetartozás Hídját, amely nemcsak a tájat, hanem a nemzetet is összeköti. Ez az acélsodronyokkal rögzített gyalogos függőhíd 303 méter hosszú, ezzel Magyarország leghosszabb ilyen jellegű építménye lett. Magassága 80 méter a völgy fölött, így nemcsak technikai teljesítmény, hanem turisztikai attrakció is.
Európai viszonylatban ezzel a 4–5. hely környékén szerepel, megelőzve több osztrák és német hidat, de a Sky Bridge 721 (Csehország) és a 516 Arouca (Portugália) valamint a a svájci Charles Kuonen híd (496 méter) mögött helyezkedik el.
A híd neve és megépítése szimbolikus értéket is hordoz: a trianoni határon átívelve jelképezi a határokon átívelő összetartozást, hiszen Somoskőújfalu a magyar, míg a szemben lévő falu a szlovák oldalhoz tartozik.

Tragédiák, amik örökre megváltoztatták a hídépítést

A hídépítés nem mindig siker sztori. A híres Tacoma Narrows híd 1940-ben, nem sokkal megnyitása után dőlt össze, amikor a szél rezonanciája szó szerint „megtáncoltatta” a szerkezetet – a hídról készült videó azóta is oktatási anyagként szerepel a világ egyetemein. A Morandi híd összeomlása 2018-ban Genovában – 43 ember halálával – pedig szomorúan emlékeztet arra, hogy a karbantartás és a szerkezeti biztonság kérdése mindig elsődleges kell legyen.


A hidak többek egyszerű átkelőknél. Kultúrákat, városokat, gazdaságokat kötnek össze – és az emberi találékonyság szimbólumai. Legyen szó ázsiai vasúti óriásokról, tengert átszelő kábelhidakról vagy egy hegyvidéki gyalogos függőhídról, egy dolog biztos: a híd mindig kapcsolatot jelent – fizikai, társadalmi és szimbolikus értelemben is.

Címkézve:

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Sol de Janeiro kozmetikai termékek

Kövess minket!

NYEREMÉNYJÁTÉK

IRATKOZZ FEL ÉS VEGYÉL RÉSZT NYEREMÉNYJÁTÉKUNKBAN! ÉRTÉKES
AJÁNDÉKOKAT SORSOLUNK KI!*

További hírek

A Záhonyi Rendőrkapitányság teljes illetékességi területén átfogó és kiemelt rendőri ellenőrzést vezetnek be egy meghatározott időszakban. A hatóság célja, hogy >> tovább

Gyógyszermaradványok a talaj mélyén: egyre több tényező bizonyul kritikusnak A legújabb hazai kutatási eredmények alapján a talajba kerülő gyógyszermaradványok viselkedése >> tovább

Engedély nélküli vadászat: lebukott a volt hivatásos vadász A Szerencsi Rendőrkapitányság komoly bűncselekmény gyanújával indított eljárást egy férfi ellen, akit >> tovább

A bankok tiltakoznak az ingyenes készpénzfelvételi limit emelése ellen A Magyar Bankszövetség határozottan elutasítja a kormány legújabb javaslatát, amely az >> tovább

Az AI hatása a munkahelyi kapcsolatokra – forradalom a szervezeti kultúrában A mesterséges intelligencia (AI) már nem csupán technológiai újdonság, >> tovább

Betörés az V. kerületben: a Dunába ugrott a menekülő tolvaj Budapest belvárosában filmbe illő üldözés zajlott le 2025. október 21-én >> tovább

Miért élnek tovább a nők, mint a férfiak? – új kutatás az evolúció mélyére ás Világszerte ismert tény, hogy a >> tovább

Nemzetközi hallgatók új gasztrohelyeket nyitottak Győrben: palesztin pékség és amerikai hot dog bisztró színesíti a belvárost Győr gasztronómiai palettája ismét >> tovább

Újabb baracskai sütőipari üzemet zárt be a Nébih – döbbenetes higiéniai hiányosságokat találtak A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) újabb súlyos >> tovább

Az orosz árnyékflotta titkait leleplező újságírók kapták az Európai Parlament rangos díját Az idei Daphne Caruana Galizia-díjat a Follow the >> tovább